Jak dobrać ramę roweru - tabele rozmiarów ram rowerowych.

Jak dobrać ramę roweru.

Prawidłowy dobór wielkości ramy roweru ma istotny wpływ na komfort i bezpieczeństwo użytkowania roweru (np. w sytuacji, kiedy musimy nagle z niego zeskoczyć).

Tabele rozmiaru ram rowerowych powinny ułatwić Państwu wstępne określenie rozmiaru ramy roweru - nie zastąpią one jednak realnej przymiarki do konkretnej ramy rowerowej.

Dobór odpowiedniej ramy rowerowej nie jest rzeczą łatwą. Zależy nie tylko od osobniczej anatomii ale także od tego, jaki preferujemy styl jazdy.

 

Jak wybrać rower - uwagi ogólne.

  1. Wszelkie tabele rozmiaru ram, wielkości ram, kalkulatory rozmiaru ram rowerowych - zakładając, ze nie ma w nich błędu - dają rezultaty dość poprawne i w większości przypadków wystarczająco prawidłowe.
  2. W sytuacjach specyficznych, nietypowych co do proporcji ciała, upodobań czy uprawianiu ekstremalnych dyscyplin sportowych - wyniki uzyskane według tabel rozmiarów rowerów będą jedynie punktem wyjścia a nie "wyrocznią".
  3. W ramach klasycznych MTB typu "męskiego" zasadą jest zachowanie ok. 10 cm wolnej przestrzeni pomiędzy kroczem a ramą roweru w pozycji stojącej nad rowerem.
  4. Najlepszym sposobem doboru rozmiaru (typu) ramy rowerowej jest przymiarka "na żywo" (np. przejażdżka próbna). Szczególnie przy zakupie pierwszego roweru.
  5. Warto przymierzyć się do konkretnego roweru w "realu" a dopiero potem poszukać najtańszej oferty danego modelu w internetowych sklepach rowerowych.

 

 

Ogólna tabelka doboru ram rowerowych.

wysokość ciała (cm) wysokość kroku (cm) wielkość ramy (cale) wielkość ramy (cm) wielkość ramy
(oznaczenie literowe)
148-150 68 15 40 S
155 72 16 40 S
157 74 16 42 S
161 76 17 44 M
165 78 17 44 M
167 80 18 46 M
171 82 18 46 M
175 84 18 46 M
177 86 18 48 M
181 88 18-19 48 M-L
185 90 18-19 50 M-L
187 92 19-20 50 L
191 94 20 52 L
195 96 21 52 XL
197 98 21 54 XL
201 100 22 54

XL

Szczegółowe tabele doboru rozmiaru ramy rowerowej.

Pomiar długości nogi przed wyborem ramy rowerowej.Przed wyborem wielkości ramy dokonujemy pomiaru długości nóg. Pomiaru dokonujemy stojąc bez obuwia przy ścianie, opierając się o nią w pozycji swobodnie wyprostowanej i - najlepiej przy pomocy drugiej osoby - mierzymy odległość od podłoża do krocza.

Geometria ram rowerowych jest zróżnicowana pod kątem stylu jazdy, inna dla rowerów do zjazdów, inna dla rowerów trekkingowych czy szosowych. Z tego powodu uzyskany wynik pomiaru długości nóg mnożymy przez różne współczynniki liczbowe, zależne od rodzaju ramy jaką chcemy kupić.

  • rama trekkingowa - współczynnik 0,63
  • klasyczny MTB (rower górski) - współczynnik 0,57
  • rower szosowy - współczynnik 0,66

Uzyskany w ten sposób wynik w cm dzielimy przez 2,54 (1cal=2,54 mm). Wynika to z faktu, iż wśród producentów wszelkiego typu rowerów i osprzętu rowerowego obowiązują wymiary podawane w calach. Przekonał się o tym niejeden, któremu przytrafiła się np. utrata nakrętki suportu lub piasty.

Przeliczony na cale wymiar porównujemy z tabelką adekwatną do rodzaju ramy jaką zamierzamy kupić.

Rowery MTB

WzrostDługość nogiRama
stopy & cale
cm
cale + /- 1
cm +/- 2,5
cale
cm
4,10+
145
27
69
13
33
5,0+
152
28
71
14
36
5,2+
157
28
71
14
36
5,4+
162
29
74
16
41
5,6+
167
29
74
17
43
5,8+
172
30
76
18
46
5,9+
175
30
76
19
48
5,10+
177
31
79
20
51
6,0+
182
33
84
21
53
6,2+
187
34
86
22
56
6,4+
192
35
89
23
58

Ramy rowerów trekkingowych (turystycznych).

WzrostDługość nogiRama
stopy & cale
cm
cale + /- 1
cm +/- 2,5
cale
cm
5,0+
152
28
71
15
38
5,2+
157
28
71
16
41
5,4+
162
29
74
17
43
5,6+
167
29
74
18
46
5,8+
172
30
76
19
48
5,9+
175
30
76
20
51
5,10+
177
31
79
21
53
6,0+
182
33
84
22
56
6,2+
187
34
86
23
58

Rowery z amortyzacją pełną - czyli Full Suspension MTB

WzrostDługość nogiRama
stopy & cale
cm
cale + /- 1
cm +/- 2,5
cale
cm
5,4+
162
29
74
16
41
5,6+
167
29
74
17
43
5,8+
172
30
76
18
46
5,9+
175
30
76
19
48
5,10+
177
31
79
20
51
6,0+
182
33
84
20
51
6,2+
187
34
86
21
53
6,4+
192
35
89
22
56

Dobór ramy roweru szosowego.

Dobór ramy roweru szosowego jest sprawą wybitnie zindywidualizowaną. Można się spotkać z opinią, że dobrze dobrana rama szosówki jest ważniejsza od materiału z jakiego ją wykonano. Trudno się temu dziwić. Szosówka wymusza stałą, silnie pochylona pozycję - wynika ona z geometrii ramy roweru oraz doboru mostka oraz sztycy. Te 3 elementy zestawione razem powodują taką, a nie inną, pozycję rowerzysty, zatem ich zgranie jest najistotniejsze przy składaniu tego typu roweru i ma znaczący wpływ na komfort jazdy.

Przykład: jeżeli źle dobierzesz długość mostka kierownicy, skazany zostaniesz na męczącą i niedostosowaną do Twoich możliwości fizycznych pozycję. Wyjściem będzie zmiana mostka na dobrany prawidłowo do Twoich predyspozycji.

Dlatego dobierając ramę, mostek, sztycę - należy brać pod uwagę nie tylko długość nogi, ale także indywidualne możliwości fizyczne wynikające z budowy ciała, jego giętkości, wytrzymałości na nietypową, pochyloną pozycję jazdy. Łatwo zrozumieć, że np. długość mostka kierownicy wpływa bezpośrednio na mniej lub bardziej pochyloną pozycję użytkownika (mniej lub bardziej musimy "wyciągnąć się" do przodu).

Coraz szersza i lepsza oferta sklepów internetowych w zakresie rowerów szosowych skłania do kupowania ich bez możliwości "przymiarki na żywo". Mamy nadzieję, że poniższa tabelka pomoże Wam dokonać prawidłowej decyzji.

Sposób dokonania pomiaru dla ram szosowych.

Rozmiar dla ram klasycznych = Odległość "Krok - Podłoga" x 0.67
Rozmiar dla ram opadających = Odległość "Krok - Podłoga" x 0.58


Rama klasycznaRama opadająca
48-50
44
52-54
48
56-58
52
60-62
56

Co warto wiedzieć przy doborze ramy roweru.

Ramy rowerowe różnią się geometrią. Nie chodzi tu jednak o to, czy rama jest mniej lub bardziej "cudacznie" ukształtowana. Geometria roweru jest wypadkową długości rur ramy oraz zawartych pomiędzy nimi kątów. Nie wdając się tu w szczegóły warto powiedzieć, że w geometria ramy roweru wpływa na to, do jakich celów rower będzie się lepiej nadawał.

UWAGA: rozstaw kół (odległość pomiędzy osiami kół - tzw. baza kół) jest w rowerach niemal stały i oscyluje w okolicach 100 cm, z odchyłką rzędu kilku centymetrów w plusie lub minusie. Konsekwencją tej sytuacji jest fakt, że ten sam model ramy zmienia swoją geometrię w wyniku różnic samego rozmiaru ramy rowerowej (zwykle jest to zakres i od 50 do 62 centymetrów, z skokiem co 2 centymetry).

Geometria ramy rowerowej wpływa na następujące cechy roweru:

  • zwrotność
  • zachowanie przy podjazdach i zjazdach
  • łatwość - lub trudność - wykonywania dynamicznych tricków rowerowych
  • tłumienie drgań (poprzez samą ramę roweru)
  • promień skrętu
  • pozycję rowerzysty (subiektywny komfort jazdy)

Kupując rower z reguły mamy do wyboru różne konstrukcje ram w podobnej cenie. Dla maksymalnego ułatwienia przeprosimy teraz specjalistów i przyjmiemy, że geometria ramy to trójkąt utworzony z następujących punktów:

  • siedzenie roweru (mniej więcej)
  • oś suportu
  • szczyt główki ramy - idąc w maksymalne uproszczenie - kierownica roweru.

 

Checker Pig Cromoly - geometria ramy.

Nawet w tym maksymalnie uproszczonym przykładzie widać, ze:

  • wymienione 3 punkty wpływają na pozycję rowerzysty
  • im wyżej wysuniemy siodełko (sztycę) tym bardziej przesuniemy środek ciężkości do tyłu (na tylne koło)
  • zmiany wysokości punktu siedzenia rowerzysty i główki ramy (kierownicy) wpływają istotnie na pozycję rowerzysty
  • wielkość ramy zmieni kąty a poprzez to zmieni nam naszą, uproszczoną, geometrię ramy

W praktyce oznacza to, że każdy rower jest dobierany (i regulowany) pod konkretna osobę. Ponieważ wiele rowerów ma dziś niemal nieregulowaną wysokość kierownicy z powodu zamocowania typu A-Head (uwaga: istnieją adaptery) jedyne co możemy zmienić w odkupionym lub pożyczonym rowerze to wysokość usytuowania siodła roweru. Jest to zdecydowanie za mało, aby przy nieodpowiedniej geometrii i wielkości ramy, dostosować rower do naszych warunków fizycznych.

Jest to główny powód tego, że nawet preferując ten sam styl jazdy wielu rowerzystów zraża się do jakiegoś konkretnego modelu lub firmy rowerowej po przejażdżce na np. pożyczonym rowerze nieadekwatnym do swojej budowy anatomicznej.

Przykład: nasz kolega ma rower dobrany prawidłowo do wzrostu i długości nóg. Jeździ na ramie 19 calowej w tym samym stylu jazdy, co my. Chcemy przetestować rower - niestety, siodełko jest znacznie za wysoko ponieważ mamy inny wzrost niż kolega. Obniżamy siodełko i po przejażdżce zauważamy, że rower nie jest tak wygodny, jak sugerował nam kolega. Pozycja na rowerze wydaje nam się dziwnie nienaturalna, wręcz męcząca. Rower zachowuje się inaczej niż tego oczekiwaliśmy. Jesteśmy rozczarowani rowerem kolegi mimo, że ten jest z niego bardzo zadowolony.

Warto pamiętać, że dobierając ramę mamy zwykle pewien bezpieczny zakres swobody (+- 1 cal) doboru jej wielkości. Rama większa - to większy komfort przy jeździe na wprost np. turystycznie. Rama mniejsza - to większa zwrotność roweru przydatna w terenie czy jeździe ekstremalnej (Dirt, Street, Flatland, DH itp.).

Inne informacje przydatne przy wyborze ramy roweru.

Jeżeli mamy możliwość przymierzenia się do konkretnego roweru na żywo, można skorzystać z innych popularnych metod sprawdzenia trafności doboru wielkości ramy.

Zanim to jednak zrobimy, spróbujmy wstępnie ustawić wysokość siodła. Jedną z metod jest takie ustawienie wysokości siodła, aby w pozycji lekkiego przysiadu (bokiem do roweru, z wyprostowanym tułowiem) ujęte pod pachę siodło pozwalało dotknąć czubkami palców środka suportu (środka osi korby). Jest to prosta i skuteczna metoda wynikająca z naturalnych proporcji ciała ludzkiego i pozwala szybko (przy testowaniu roweru jest to przydatne) dość dobrze ustawić wstępną wysokość siodła.

Po ustawieniu wysokości siodła sprawdzamy:

  • stojąc na rowerem powinniśmy mieć od 10 cm (do jazdy miejskiej) do 15 cm (do jazdy terenowej)(często przywołuje się tu szerokość dłoni) wolnej przestrzeni pomiędzy kroczem a rurą górną ramy (oczywiście - dotyczy wariantu ramy w wersji tzw, męskiej)
  • w czasie jazdy noga w dolnym położeniu powinna być niemal prosta, jednak bez uczucia nienaturalnego naciągania ścięgien czy też pracy pośladkami na boki w siodle w celu "sięgnięcia pedałów"
  • sztyca podsiodłowa (wspornik siodła), po prawidłowym ustawieniu wysokości siodła, nie może być wysunięta ponad jej zakres graniczny - zwykle oznaczony znacznikiem na sztycy, ponieważ grozi to złamaniem sztycy i wypadkiem

Podziękowania.

Tabele wielkości ram rowerowych zostały udostępnione przez internetowy sklep rowerowy cyclista.pl

Osoby zainteresowane precyzyjniejszym określeniem rozmiaru ramy rowerowej mogą skontaktować się bezpośrednio z Serwisem Rowerowym sklepu cyclista.pl pod adresem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.

PORADA: Pytając o sugerowany rozmiar ramy należy podać swój wzrost. Przy doborze ramy "męskiej" przydatne może być podanie długości nogi (dokonanie pomiaru wysokości od ziemi do krocza). Wybór rodzaju i wielkości ramy zależy od wielu czynników, w tym preferowanego stylu jazdy, długości nóg, wzrostu, giętkości ciała, długości przedramiion a nawet zwykłych upodobań. Tabelki dają tylko przybliżone wyniki.